5 juni 2012 – De mogelijkheden van de cookiewetgeving

Het volgen van de nieuwe wetgeving gaat flink wat werk opleveren voor de website beheerders. Zeker als ze naast de gebruikelijk services voor web-statistieken ook mediabureaus en cookie- uitbaters laten meekijken op de website.

4orange weet wat te doen en weet zelfs een nadeel om te zetten in een voordeel. Door de informed consent (goedkeuring van de gebruiker) voor cookies (en overige tracking) te koppelen aan een informed consent voor een nieuwsbrief en praktische vragen over hoe de klant herkend wil worden. Door een automatische inlog toe te staan, hoeven klanten niet meer zelf in te loggen, worden ze zelfs beter herkend en kunnen ze nog beter geserviced worden. Ze krijgen automatische mededelingen over producten of abonnementen die ze aangeschaft hebben en aanbiedingen die nog beter zijn toegesneden op hun situatie. Gewoon door het even te vragen en de voordelen te laten zien. De consument heeft nog wat voorlichting nodig, maar de nieuwe wetgeving is eigenlijk een zege voor de web marketeer!